تزیینات داخل منزل, مبلمان منزل

معرفی انواع پارچه مبلی

پارچه مبلی

انواع پارچه مبلی

متاسفانه به علت قیمت های بسیار بالای بازار توان خرید مردم برای مبلمان کاهش یافته است و برای همین افراد نمی توانند مبلمان نو بخرند و تعمیر کردن مبلمان بهترین گزینه برای آنها به حساب می آید چون هم مبلمان آنها نو می شود و هم هزینه بسیار کمتری پرداخت می کنند. اولین مرحله در تعمیرات مبل در آوردن روکش مبل است. در این مرحله معمولا رویه مبل را عوض می کنند تا مبل دوباره زیبایی و شیک بودن خود را بدست بیاورد. در اینجا انتخاب بر عهده شماست که بخواهید کدام پارچه مبلی را انتخاب کنید. رنگ پارچه مبلی یک چیز سلیقه ای به حساب می آید و خودتان می توانید آن را انتخاب کنید اما نوع پارچه دیگر سلیقه ای نمی باشد و باید با توجه به فاکتور های مختلف آن را انتخاب کرد.

پارچه مبلمان جهت تعمیر

نوع مبلمان شما، بودجه شما، منطقه ای که در ان هستید، خانه شما، نورپردازی اتاق شما، نوع استفاده شما از مبلمان و… همه عواملی هستند که در انتخاب پارچه مبلی تاثیر می گذارند و با توجه به فاکتور های مختلف انواع پارچه مبلی مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

پارچه مبلی مازراتی

پارچه های مازراتی یکی از پارچه های بسیار شیک هستند که امروزه بسیار محبوب شدند. این پارچه ها ناهمواری های کمتری دارند و در طول زمان دچار سایش می شوند. در سطوح این پارچه دانه های ریزی به طور منظم کنار هم قرار دارد.

پارچه مبلی نخی

پارچه نخی مقاومت خوبی دارد. این پارچه نگهداری از ان بسیار راحت می باشد و تنها برای پاک کردن ان به یک دستمال و یک شوینده مناسب نیاز دارید. همچنین نیازی نیز نگران سایش باشید چون مقاومت این پارچه در برابر سایش نیز بسیار خوب است اما اگر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید بعد از مدتی رنگ خود را از دست می دهد و سریع چروک می شود.

پارچه مبلی کتان

نوع بعدی پارچه در انواع پارچه مبلی، کتان می باشد.  این پارچه امکان چروک شدن و سایش را دارد و زود لکه می شود و پاک کردن آن دشوار است اما بافت یکدست و درخشانی دارد و از نظر زیبایی و شیک بود جز بهترین ها به حساب می آید. اگر بچه دارید یا حیوان خانگی دارید این پارچه مناسب شما نیست.

پارچه مبلی نانو

پارچه های نانو جز پارچه های مبلی جدید به حساب می آید که شیک هستند اما قیمت بالایی دارند. از مزایای آن می توان به ضد آب بودن، ضد لک بودن، ضد حریق بودن و… اشاره کرد.

پاچه مبلی پشمی

پارچه های پشمی سبک هستند و برای در مناطق سرد بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. این پارچه مقاومت بسیار بالایی در برابر پارگی و چروک شدن دارد اما خیلی سخت تمیز می شود.

پارچه مبلی چرم

چرم را می توان شیک ترین پارچه مبل در بین تمام انواع پارچه مبلی دانست. پارچه های چرم ظاهر رسمی و لاکچری دارند و هیچ وقت نیز قدیمی نمی شود. این پارچه خیس نمی شود اما در برابر اجسام تیز بسیار آسیب پذیر است.

پارچه مبلی مخمل

این پارچه یک پارچه با استحکام بالا و بافت لطیف که به خاطر زیبایی که دارد بسیار محبوب شده است. همچنین تنوع رنگی بسیار زیادی دارد که انتخاب را راحت می کند.

پارچه مبلی1
پارچه مبلی1

پارچه رومبلی جیر

این مدل پارچه به پارچه چرم جیر و مخمل نما نیز معروف است. تمیز کردن آن راحت است اما به آب بسیار حساس می باشد و نباید خیس شود. شباهت بسیار زیادی به پارچه های چرم و مخمل دارد.

پارچه رومبلی ریون

پارچه ریون در بین پارچه های مبلی یک پارچه متوسطی است که همه چیز در خود دارد. این پارچه متنوع است و سبکی خوبی نیز دارد. همچنین در برابر سایش مقاوم است اما مقاومت زیادی دربرابر رطوبت و چروک ندارد.

پارچه مبلمان نایلونی

این نوع پارچه به مقاومت بالا معروف هستند و در مقابل کشیده شدن و ساییده شدن و رطوبت بسیار مقاوم است. اما در مقابل نور خورشید آسیب پذیر است و نباید در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرید.

انوع رویه کوبی مبل

به افرادی که کار رویه کوبی مبل را انجام می دهند، رویه کوب می گویند.به طور کلی رویه کوبی به دو دسته تقسیم می شود  که در زیر به آنها اشاره شده است :

رویه کوبی روی کلاف خام:

منظور از کلاف، همان اسکلت چوبی یا فلزی خام یک مبل است که هیچ مواد خامی ندارد. رویه کوبی روی کلاف به این شکل انجام می شود که رویه کوب با مواد اولیه و خام ، یک طرح و دیزاین را روی کلاف پیاده می کند و آن را به مبلی زیبا و قابل استفاده تبدیل می کند.

در این رویه کوبی ابتدا اسفنج ها و فوم ها و دیگر چیزها روی مبل قرار می گیرند و پس از آن پارچه یا چرم مناسب روی آنها کشیده می شود و در آخر به شکلی مناسب، کار دوخت صورت می گیرد. رویه کوبی نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد و هر کسی نمی تواند از عهده آن بربیاید.

رویه کوبی روی مبل دست دوم:

این نوع رویه کوبی همانی است که شما دنبالش هستید یعنی این که ظاهر مبل شما تغییر پیدا کند و مبل شما نو و تازه شود. در این نوع رویه کوبی، مواد جدیدی به مبل شما اضافه می شود تا آنها تقویت شوند سپس پارچه یا چرمی جدید جایگزین پارچه یا چرم فعلی می شود و از این طریق شما مبلی تازه و نو خواهید داشت.

هزینه رویه کوبی مبل به چیزهای زیادی چون  مواد استفاده شده، نوع مبل و شرکت تعمیراتی بستگی دارد. هر چقدر که رویه کوب از مواد و پارچه یا چرم گران تری استفاده کند و هر چقدر که مبل شما گران تر باشد هزینه رویه کوبی مبل شما هم بالاتر خواهد رفت.

رویه کوبی مبل پارچه ای:

رایج ترین مبلی که وجود دارد، مبل پارچه ای است. رویه کوبی این مبل ها با تعویض مواد و پارچه رویی آنها صورت می گیرد. برای رویه کوبی مبل پارچه ای می توان از الیاف طبیعی یا مصنوعی استفاده کرد. پارچه های گوناگونی برای تعویض رویه یک مبل پارچه ای استفاده می شود که هر کدام ویژگی خودش را دارد.پارچه شما می تواند نخی، کتانی، ابریشمی باشد یا اولفین و پلی استر و آکریلیک.

رویه کوبی مبل چرم:

مانند مبل راحتی ، این مبل نیز رویه کوبی می شود و فقط به جای پارچه این بار چرم عوض می شود. هزینه رویه کوبی مبل های چرم بالاتر از مبل پارچه ای است.

معیارهای انتخاب رویه مبل مناسب

در انتخاب رویه ی مناسب مبل باید به چهار چیز توجه کرد:

  1. وزن: پارچه را با دو دست نگه دارید و ببینید آیا سبک یا سنگین است
  2. طرز آویزان شدن پارچه (drape): پارچه را روی یک دست نگه دارید و ببینید آیا خوب آویزان می شود یا به اصطلاح شق و رق است.
  3. بافت پارچه: پارچه را از نزدیک نگاه کنید. آیا آن سوی پارچه معلوم است. آیا می توانید دست خود را در سوی دیگر پارچه ببینید؟ پارچه ای که بافت فشرده ای نداشته باشد برای رویه کوبی مناسب نیست.
  4. آزمایش دوساب (double rub): میزان دوساب برای استفاده های سبک 3000، متوسط 9000، و کاربردهای سنگین 15000 است. برای استفاده های تجاری عدد دوساب بین 100هزار تا 250 هزار در نظر گرفته می شود. برای انتخاب ایده آل پارچه ی رو مبلی برای منزل می توانید دنبال عددی حدود 30 هزار باشید.

یکی از نکات مهم در مورد انتخاب الیاف طبیعی برای رویه کوبی آن است که الیاف طبیعی در گذر زمان کش می آیند و در نتیجه روی مبل چروک خواهد شد. لذا استفاده از الیاف طبیعی با عدد دوساب پایین معمولا توصیه نمی شود.

نکته ی دیگر در انتخاب پارچه برای کاربرد در لوازم منزل دو رو یا یک رو بوددن پارچه است. بعضی کاربردها نیاز به دو رو بودن پارچه دارند. البته اغلب در رویه کوبی یک روی پارچه دیده می شود و مورد نیاز خواهد بود. به صورت خاص پارچه های مورد استفاده در رویه کوبی عموما در دو رو متفاوت هستند چون یک روی آنها (زیر) مسئولیت قوام و استحکام پارچه را بر دوش دارد و روی دیگر آن (رو) مسئولیت تعامل با دنیای بیرون، راحتی، و مقاومت در برابر فرسایش.

دوام پارچه رومبلی

اگر مبلمان مورد نظرتون پر استفاده است باید به دوامش توجه کنین. دوام پارچه های مبلمان توسط آزمایش double rub تعیین میشه که توسط خود تولید کننده انجام می شه. در این آزمایش یک حرکت رفت و برگشتی، برای شبیه سازی نشستن و برخاستن روی پارچه اعمال میشه. هر چی این تعداد بالاتر باشه (مثلا 100 هزار در مقابل 10 هزار) این شاخص بهتری از کیفیت و دوام پارچه است. علاوه بر تعداد بالاتر double rub، می تونید عملیات های مقاوم ساز دیگه ای که برا افزایش عملکرد پارچه روی اون انجام میشن رو بررسی کنین مثل: مقاومت در برابر لکه، آب گریز بودن (که باعث میشه آب جذب پارچه نشه) یا مقاومت در برابر اشعه ی فرابنفش. برای اشیائی که استفاده ی روزمره ندارن می تونین از پارچه هایی استفاده کنین که ظریف تر هستند مثل: ابریشم، پشم، پارچه ی نخی، پارچه های تزئینی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *